صفحات پاپ آپ

سفارش تبلیغ
صبا ویژن
پیدایش نوروز - ســــــایـــنــا
سفارش تبلیغ
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
پیدایش نوروز - ســــــایـــنــا
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

قالب های وبلاگ آمادهدایرکتوری وبلاگ های ایرانیانپارسی بلاگپرشین یاهو

تبلیغات

: سـاینا:: 84/12/29:: 1:39 صبح

نوروز برخلاف بسیاری از آیین های سنتی گذشته که بر پایه خرافات و نژاد پرستی می باشد آیینی است عقلانی ، به گونه ای که با عقل سلیم هر انسانی در هر دوره ای و هر جامعه ای مفید و قابل درک است . و همین عقلانی بودن آن باعث جهان گیر شدن آن می شود . و امروز همانند گذشته این آیین پسندیده ایرانیان مورد ستایش همگان است . نوروز به تعبیر بسیاری از جامعه شناسان و انسان شناسان آیینی است مدنی و دموکراتیک که باعث تقویت حس همبستگی اجتماعی و قدرت بیشتر انسان در مقابل نیرو هایی که به هر ترتیب در صدد اعمال سلطه بر فردیت آنان هستند ، می شود . نکته ای را که در همین جا قابل ذکر می باشد خطاب به کسانی است که جامعه ما را سنتی می دانند و در زمینه تغییرات فرهنگی آن به روش های مختلف عمل می کنند . اگر جامعه ما را جامعه ای سنتی می دانید باید از طریق همین سنت و آیین ها و دستاورد های سنت دست به تغییرات اجتماعی زد و نیاز های جامعه را در جهت کمال بر آورده ساخت . قابل ذکر است که منظور این نیست که تاریخ و سنت را مرجع خود بدانیم بلکه منظور این است که سنت را منبع خود دانسته و بر اساس آن عمل کنیم . و نوروز به عنوان یک رسم سنتی قابلیت سازگاری با نیاز های انسان امروز را دارد و لذا به روش بومی نیاز به فرهنگ عامه پسند را تأمین می کنند .


موضوعات یادداشتنوروز


: سـاینا:: 84/12/29:: 1:38 صبح

علت پیدایش نوروز

گفته اند در این روز خداوند افلاک را پس از آنکه مدتیساکن بود به گردش در آورد و ستارگان را متوقف گردانید ، عالم سفلی را در این روز آفرید و کیومرث در این روز به شاهی رسید و خلق در این روز آفریده شد و این روز مهرگان تعیین کننده زمان هستند چنان که آفتاب ، فلک را تعیین می کند . عبدالصمد بن علی از جد خود ابن عباس نقل می کند : « در نوروز جامی نقره ای که پر از حلوا بود برای پیغمبر هدیه آوردند و آن حضرت پرسیدند که این چیست ؟ گفتند : امروز روز نوروز است ، عید بزرگ ایرانیان ، فرمود : آری در این روز بود که خداوند ، عسکره را زنده کرد که عسکره هزاران مردمی بودند که از ترس مرگ ، ترک دیار کرده و سر به بیابان نهادند و خداوند به آنان گفت ، بمیرید و مردند ، سپس آنان را زنده کرد و ابر ها را امر فرمود که به آنان ببارد » از این رو در این روز پاشیدن آب رسم شده است .

ابو ریحان بیرونی می گوید : « . . . برخی از حشویه دسته ای از علما که به جای دلایل منطقی و عقلی به دلایل ظاهر متوسل می شوند می گویند که چون سلیمان بن داوود انگشتر خود را گم کرد سلطنت از دست او بیرون رفت ، پس از چهل روز انگشتر خود را باز یافت و پادشاهی و فرماندهی به او برگشت و مرغان گرد او جمع شدند . ایرانیان گفتند نوروز آمد ، یعنی روز تازه بیامد ، سلیمان باد را امر کرد که او را حمل کند و پرستویی به او گفت : ایپدشاه مرا آشیانه ای است که چند تخم در آن است . از آن سو تر برو که آشیان مرا در هم نشکنی . پس سلیمان راه خود را کج کرد و چون از تخت فرود آمد پرستو با منقار خویش قدری آب آورد و بر سلیمان پاشید و یک ران ملخ نیزهدیه آورد . از اینجا است که مردم در نوروز به یکدیگر آب می پاشند و پیش کشی و عیدی به نزد هم می فرستند .

 


موضوعات یادداشتنوروز



486249:کل بازدید
0:بازدید امروز
حضور و غیاب

یــــاهـو

درباره خودم
پیدایش نوروز - ســــــایـــنــا
سـاینا
هیچ ستاره ای در آسمان تنهایی من نیست . اینجا همه جایش تاریک و سیاه است ...
لوگوی خودم
پیدایش نوروز - ســــــایـــنــا
لوگوی دوستان














لینکدونی

مریم حیدرزاده
فروغ فرخزاد
حسین پناهی
حمید مصدق
سهراب سپهری
سیمین بهبهانی
احمد شاملو
فریدون مشیری
مهدی اخوان ثالث
نیما یوشیج
یغما گلرویی

آرشیو موضوعی
قالب مناسب برای وبلاگ
مجموعه خطای مودم
متن زیبا
خواهی نشوی رسوا
امام رضا(ع)
پیدایش نوروز
درد دل
تولدم مبارک؟!!!
روزهای مهم
عکس های خفن
اجتماعی
جستجوی وبلاگ من
:جستجو

با سرعتی بی‏نظیر و باورنکردنی
متن یادداشت‏ها و پیام‏ها را بکاوید!

اشتراک
 
سفارش تبلیغ
صبا ویژن